Social media is hip, hartstikke hip. Sterker nog: als je er niet ‘op zit’ besta je niet als bedrijf of organisatie (volgens een groot deel van de bevolking). Het lijkt alsof iedereen tegenwoordig op LinkedIn aan het netwerken is, zit te socializen op Facebook, twittert en foto’s van ontbijt, lunch én avondeten post op Instagram. Oh en dan heb je ook nog Snapchat (wat?), Pinterest (hoe?), Google+ (waar?) en Whatsapp (Ah!). Ook zijn vloggers (nee, niet bloggers) momenteel razend populair op internet. Zie je door de bomen het bos nog?
Spannend?
Het is niet vreemd dat sommige bedrijven en organisaties soms als een berg opzien tegen de inzet van social media. Als nieuweling in het oerwoud van sociale netwerken dreig je immers al snel grandioos te verdwalen. Zonde, want het kost je echt geen uren per dag, maar kan net zorgen voor dat beetje extra exposure of klantenbinding. Daarom hierbij 6 handige tips & trics:
1- Welke social media? Maak een keuze!
Ga niet op meer dan 4 social media kanalen tegelijk zitten. Ze hebben allemaal aandacht nodig. Bovendien kan het verwarrend voor je klanten werken (welke moet ik nou volgen?). Onthoud: doe liever 1 of 2 goed, dan 4 half. Wil je weten welke social media bij jouw bedrijf of organisatie past? Onderaan deze blog vind je alvast een handige afbeelding!
2- Houd dezelfde uitstraling
Zorg dat een profiel altijd dezelfde uitstraling heeft als je bedrijf/organisatie. Dat betekent: hetzelfde logo, foto’s en kleuren als op de website.
3- Plaats regelmatig een bericht
Op Facebook kom ik zo nu en dan bedrijven tegen wiens pagina zo goed als leeg is. Nog te vaak starten bedrijven een account, maar doen er vervolgens niets mee. Dit laatste is echt een doodzonde voor social media. Heb je eenmaal volgers verloren? Dan krijg je ze meestal niet meer terug. Simpelweg omdat je ze niet hebt weten te triggeren. Waarom zouden ze je dan weer gaan volgen?
Let op: plaats zeker geen berichten om het plaatsen. Teveel en onzinnige berichten (bijvoorbeeld die niet relevant voor de klant of je bedrijf zijn) kunnen tot irritatie leiden bij de volgers. Gevolg: ze haken af.
4- Kort en krachtig
Oké een tweet op Twitter mag maximaal 140 tekens hebben. Dat is simpel. Maar op Facebook kan je heel veel tekst kwijt. Mijn tip: NIET doen. Mensen lezen bij een lange tekst eerst alleen het begin. Vinden ze het oninteressant? Dan zijn ze weg. Ook als het te lang is zijn ze weg. Internet is een snel medium! Kort en krachtig houden dus. Kies verder één schrijfstijl en aanspreekvorm en laat die in alle berichten terugkomen.
5- Geef tips
Laat zien dat je bedrijf/organisatie verstand van zaken heeft. Lezers zijn geneigd eerder op een link te klikken wanneer je in je social media bericht het woord ‘tip’ plaatst. Deel ook eens tips van anderen. Alles om je klant te helpen (en het maakt het interessant om je te volgen)!
6- Gebruik tekst in combinatie met beeld
Beelden zeggen meer dan duizend woorden. En dat geldt ook op social media. Uit verschillende studies blijkt dat je meer interactie en respons krijg, wanneer je beeld gebruik in berichten. Of gebruik de combinatie beeld-tekst (kort!).
Succes met het opstarten en onthoud: social media is vooral heel erg leuk om in te zetten!
Spannend?
Het is niet vreemd dat sommige bedrijven en organisaties soms als een berg opzien tegen de inzet van social media. Als nieuweling in het oerwoud van sociale netwerken dreig je immers al snel grandioos te verdwalen. Zonde, want het kost je echt geen uren per dag, maar kan net zorgen voor dat beetje extra exposure of klantenbinding. Daarom hierbij 6 handige tips & trics:
1- Welke social media? Maak een keuze!
Ga niet op meer dan 4 social media kanalen tegelijk zitten. Ze hebben allemaal aandacht nodig. Bovendien kan het verwarrend voor je klanten werken (welke moet ik nou volgen?). Onthoud: doe liever 1 of 2 goed, dan 4 half. Wil je weten welke social media bij jouw bedrijf of organisatie past? Onderaan deze blog vind je alvast een handige afbeelding!
2- Houd dezelfde uitstraling
Zorg dat een profiel altijd dezelfde uitstraling heeft als je bedrijf/organisatie. Dat betekent: hetzelfde logo, foto’s en kleuren als op de website.
3- Plaats regelmatig een bericht
Op Facebook kom ik zo nu en dan bedrijven tegen wiens pagina zo goed als leeg is. Nog te vaak starten bedrijven een account, maar doen er vervolgens niets mee. Dit laatste is echt een doodzonde voor social media. Heb je eenmaal volgers verloren? Dan krijg je ze meestal niet meer terug. Simpelweg omdat je ze niet hebt weten te triggeren. Waarom zouden ze je dan weer gaan volgen?
Let op: plaats zeker geen berichten om het plaatsen. Teveel en onzinnige berichten (bijvoorbeeld die niet relevant voor de klant of je bedrijf zijn) kunnen tot irritatie leiden bij de volgers. Gevolg: ze haken af.
4- Kort en krachtig
Oké een tweet op Twitter mag maximaal 140 tekens hebben. Dat is simpel. Maar op Facebook kan je heel veel tekst kwijt. Mijn tip: NIET doen. Mensen lezen bij een lange tekst eerst alleen het begin. Vinden ze het oninteressant? Dan zijn ze weg. Ook als het te lang is zijn ze weg. Internet is een snel medium! Kort en krachtig houden dus. Kies verder één schrijfstijl en aanspreekvorm en laat die in alle berichten terugkomen.
5- Geef tips
Laat zien dat je bedrijf/organisatie verstand van zaken heeft. Lezers zijn geneigd eerder op een link te klikken wanneer je in je social media bericht het woord ‘tip’ plaatst. Deel ook eens tips van anderen. Alles om je klant te helpen (en het maakt het interessant om je te volgen)!
6- Gebruik tekst in combinatie met beeld
Beelden zeggen meer dan duizend woorden. En dat geldt ook op social media. Uit verschillende studies blijkt dat je meer interactie en respons krijg, wanneer je beeld gebruik in berichten. Of gebruik de combinatie beeld-tekst (kort!).
Succes met het opstarten en onthoud: social media is vooral heel erg leuk om in te zetten!